Alle materialen op tijd geleverd

De kozijnen en ramen in jouw huis maken het woonplaatje compleet en passen perfect. Maar waar begon het?

Jouw ramen en kozijnen lappen is waarschijnlijk niet je favoriete klusje, maar ze verdienen zo nu en dan de nodige aandacht. Ze hebben al heel wat doorstaan voordat ze in jouw gevel werden geplaatst om zo jouw huis af te maken.

De reis van bouwmaterialen zoals bijvoorbeeld jouw ramen en kozijnen kent veel uitdagingen. Het materialenvervoer is een grote tak binnen de transport- en logistieke sector. Maar liefst 25% van alle transportbewegingen gaan van en naar een bouwplaats. Dit kunnen grote woonwijken in de aanbouw zijn tot aan kleine renovaties in de binnenstad.

Voor jouw nieuwe huis

Puzzelen

Het vervoeren van al deze verschillende materialen kent veel verschillende uitdagingen. Van dakpannen op pallets en betonpalen tot kozijnen en hele gevels of brugdelen. Ook hele bouwketen, kranen en losgestorte goederen zoals asfalt en zand. Het is voor planners en chauffeurs dan ook altijd een uitdagende puzzel om alles veilig en op tijd te vervoeren en af te leveren.

De vrachtwagenchauffeur heeft te maken met verschillende hindernissen gedurende de reis van bouwmaterialen. Waar ligt de bouwplaats precies? Want vaak bestaat het adres (nog) niet. Kan de vrachtauto er überhaupt komen? Hoe staat het met de bodemgesteldheid? Kan de vrachtauto veilig laden en lossen? En moet hij of zij meehelpen bij het lossen? Op bouwplaatsen gelden strikte veiligheidsregels waar ook rekening mee gehouden moet worden. Dit kan extra tijd kosten als dit niet is ingecalculeerd. Dit zijn zomaar een aantal aspecten die om de hoek komen kijken bij het vervoeren en leveren van jouw ramen en kozijnen.

Op naar de bouwplaats

Is de bestemming van het bouwmateriaal een binnenstedelijke bouwproject, dan vraagt dit ook veel andere vaardigheden van de vrachtwagenchauffeur, zoals planning, inzicht en goede dosis geduld. Het bewegen en manoeuvreren in de drukte van de stad, wegomleidingen, smalle straten en krappe openingstijden maken het een flinke klus. En is de bouwplaats veilig bereikt, dan vereist het lossen van de lading om vakwerk. De chauffeur wordt in sommige gevallen opeens kraanmachinist en lost zijn eigen auto met de autolaadkraan. Het kan ook gebeuren dat de lading de hoogte in moet op bijvoorbeeld de 6e verdieping van een gebouw. Het vergt naast de nodige deskundigheid ook kennis van de veiligheidsregels. Want de drukke stad rijdt, loopt en fietst gewoon door, of er nu stilstaande vrachtauto’s staan of niet.

De bouw en daarmee ook de transport- en logistieke sector veranderen in rap tempo. Dit komt ook doordat er steeds meer geprefabriceerd wordt en hele woningdelen naar de bouwplaats komen en gaan. Voorheen gingen alle losse ‘onderdelen’, zoals kozijnen, gevelstenen, elektra en tegels apart naar de bouwplaats. Wat nu vaker voorkomt is dat steeds meer hele gevels of hele keukens en badkamers, dakopbouwen in de fabriek worden gemaakt en zo in zijn geheel naar de bouwplaats worden vervoerd.

Op deze manier dragen we allemaal wat bij en zijn er minder ritten en handjes nodig op de bouwplaats en worden jouw ramen en kozijnen veiliger en efficiënter geleverd en geplaatst. Het lukt alleen met logistiek.

Meer informatie over werken in de sector logistiek? Kijk op deze website.

#alleenmetlogistiek