Mijn nieuwe fiets zo in huis

Jij bent al maanden aan het trainen voor die ene wedstrijd en mede dankzij je nieuwe fiets gaat dat helemaal lukken.

Maar voordat je straks aan de start staat van je wedstrijd, heeft jouw fiets al wat kilometers afgelegd. Niet alleen door jouw vele trainingen maar al voordat je de aankoop deed.

Klaar voor de start

Een hele reis

De reis van je fiets begint al in het Verre Oosten, waar onder andere de stalen onderdelen vandaan komen. Per trein of boot komen verschillende fietsonderdelen aan op Nederlandse bodem en worden ze door operators in containers aan wal gehesen. Logistieke medewerkers en planners zorgen dat de pallets met onderdelen op de juiste plek terechtkomen in een opslag.

De orderpicker krijgt de bestellingen binnen en voert ze door. Zo weet de heftruckchauffeur door de juiste coderingen, wat hij of zij moet halen waar het staat in de opslag. De fietsonderdelen van jouw toekomstige fiets worden gecheckt en klaargemaakt voor verzending. Nu kan de vrachtwagenchauffeur van het transportbedrijf alles komen halen, op de afgesproken tijd en zal hij of zij het afleveren bij de fabriek.

Bij die fabriek worden de onderdelen uitgeladen en ondergaan ze een controle. Voldoet het aan de gestelde eisen? Kloppen de aantallen en is de kwaliteit in orde? Zo ja, dan worden ze klaargemaakt voor assemblage. Dit houdt in dat de onderdelen zorgvuldig in elkaar gezet worden, en zo begint het steeds meer op jouw fiets te lijken. Ook tijdens dit proces vinden er meerdere controles plaats, want veiligheid staat voorop.

Slim ingepakt

Is het product klaar, dan wordt het slim ingepakt en wordt er contact opgenomen met de desbetreffende fietsenwinkel. Om het laden en vervoeren efficiƫnter te maken en dus ruimte te besparen worden de sturen dwars geplaatst zodat de fietsen in platte dozen passen. De warehouse manager zorgt voor de afhandeling en de planner regelt dat de vrachtwagenchauffeur het komt ophalen.

De chauffeur laadt de dozen in en met een volle truck wordt er afgereisd naar meerdere winkeliers en consumenten. Zo ook naar de fietsenmaker waar jij je fiets hebt uitgekozen. De grootste uitdaging komt vaak wanneer de vrachtwagen bijna bij zijn eindbestemming is. Het laden en lossen bij winkels, vaak in de binnenstad, vergt de nodige inspanningen, rijvaardigheden en vraagt om stalen zenuwen. Het manoeuvreren door krappe straatjes langs andere weggebruikers en rekening houden met hun eigen verplichte rij- en rusttijden maken het werk van chauffeurs altijd enerverend. Zodra het uitladen is gebeurd worden de bestellingen gecontroleerd en is de reis van jouw fiets bijna af. Jij hoeft nu alleen nog het fijne bericht te ontvangen dat jouw nieuwe fiets gereed is. Helemaal klaar voor jou en die wedstrijd. Het lukt alleen met logistiek.

Meer informatie over werken in de sector logistiek? Kijk op deze website.

#alleenmetlogistiek